fredag 24 september 2010

den svåra frågan om HUR , inte bara VAD

Eftervalsanalysen i den blåbruna sörjans Sverige handlar väldigt mycket om VAD. Sakpolitik. Är det enda problemet?

Några spridda tankar :

Marx pratar om bas och överbyggnad. Hegel om dialektik. Gramsci om hegemoni.
Man kan ta dom teorierna/verktygen eller bara sunt förnuft och börja spåna lite på HUR.
Frågan om VAD finns ett klick iväg, det finns hundra bra valanalyser vid det här laget från alla möjliga håll.


Vi läkare är bra på att analysera problem och på att påverka hur folk tänker och därefter gör. Särskilt om man road av den delen av yrket och det är undertecknad.

Vi använder -trots att vi inte är formellt terapeuter- KBT liknande metoder i samtalet med patienten.


Managementkonsulter tar hutlöst betalt för att åka ut till företag och organisationer och bläddra PowerPoints med självklarheter. Men självklarheter som folk glömmer bort. Har varit med så många gånger när jag själv suttit och skruvat på mig "fy fan den här snubben förolämpar min intellligens och slösar bort min tid" medans arbetskamrater sett närmast nyfrälsta ut.

Organisationer behövs och det är ett helvete att skapa dom från scratch. Organisationer har en inneboende tröghet på många sätt. Även en inneboende förstelnande . Särskilt när vi är kunder istället för medborgare/patienter, servicemottagare istället för medlemmar o s v.
Toppen ( överbyggnaden) i en organisation kommer självdö när den inte har kontakt med basen. Basen kommer vara passiv om den inte får näring av toppen ( i form av värderingar, normer, verktyg och inspiration). En vacker dag så upptäcker toppen att den behöver basen men har glömt bort hur man gör. Då blir det proklamationer istället för aktioner, det blir generalknas istället för generalstrejk.

LÖSNING: >> hitta metod/verktyg där organisationer är dialektiska (= i ständigt samspel med varandra, synkade). topp+bas blir mer än summan av topp+bas.

DOCK : ur ett VAD perspektiv så är rätt mycket av dom uppdelningar som finns i vänstern totalt verklighetsfrånvända anakronismer ( = dinosaurier som borde dött men överlevt).

"varför gör inte facket nåt?"
"men hur tänker du då, är du inte med i facket?"
"err?"
" jo alltså facket är ingen serviceorganisation. om ingen går på mötena så händer inget"
"jo men jag vet ju inget om problem X"
- "jodå, du vet en hel del, dina arbetskompisar vet och framför allt så kan du ta reda på mer själv"
-" hur gör jag?"
-" hur gör du när du lagar din bil?"
- " fel uppstår. Läser handboken. Felsöker. Identifierar problem. Lagar"
- "jupp. Gör likadant med problem X"


VEM?
Tag
organisation/parti/struktur X. Förenklat så är X - i dagens politiska läge i Sverige- en del av såväl lösningen som problemet. Den som är utan synd kaste förste stenen. Dom som har alla lösningar - men bara än 10 pers- kan sitta och prata VAD hundra år till, inget kommer att hända. Diagnos : skadlig onani

Dom som inte verkar ha några lösningar på VAD-problemet , har 100000 pers och 1000 anställda- kan sitta och klappa sig på ryggen men om dom inte vet HUR dom använder 100000 personer till politisk handling så händer ingenting. Och dom 100000 kommer att tänka va fan här händer det inget, jag somnar om . Diagnos: impotens

Det är inte tid för enkla lösningar av typen "rösta på X" . " gå med i Y", "lär dig alla perfekta teorier", "allting är X fel", " Y är dum" . Det är tid att vara smart.

"doktorn min chef är dum jag vill bli sjukskriven"
"okej jag ser att du har mycket ångest och det verkar vara svårt att sova. Jag sjukskriver dig två veckor"
"tack doktorn"

Två veckor senare
"doktorn min chef är dum och jag orkar inte gå tillbaka till jobbet"
"okej. Hur tänker du lösa detta? "
" jag mår så dåligt"
" jag vet men jag undrar vad du har för plan? har du pratat med facket?"
"err?"
" ja alltså om det är problem på jobbet så måste man ju försöka hitta en lösning. Jag förstår att din chef är dum och behandlat dig för jävligt. Men vi måste framåt, problemet på jobbet löses ju inte för att du är sjukskriven"
"vad ska jag göra?"
"finns det några andra på ditt jobb som chefen är dum mot?"
"jo massor"
"prata med dom, ta reda på era rättigheter, prata med facket, finns det inget fack så är du facket"
"men jag mår fortfarande dåligt"
"okej jag sjukskriver dig halvtid en vecka till men du måste komma med en plan nästa gång vi ses. Här har du några bra nätadresser ( tjänstefel men va fan bara ett exempel)"

Ovannämnda dialog kan användas för många andra problem.

Ytterligare några pointers:
Sluta tala om svaga grupper, sluta vara kränkta, sluta jiddra om individer, solidaritet är inte välgörenhet.

Solidaritetens folk och organisationer behöver nytt blod och nytt sätt att tänka. Både kring VAD men framför allt kring HUR. I den processen är några ingredienser old school folkrörelselinje/KBT/Management/styrinstrument/säljpsykologi/marknadskommunikation/verktygslådor/FAQs/Knowledge Bases/ IT-teknologins otroliga möjligheter/utbyte av SEGRAR/pepp och så vidare.

Stofilen i mig ser hur det var i VPK Sölvesborg tidigt sjuttiotal : hamnarbetare, konstnärer, fritänkande småföretagare satt under Marxporträtten i partilokalen och spånade, analyserade, gjorde och förändrade. Gick det gå så går det nu, med dagens metoder.

More to come ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar