fredag 16 juli 2010

good old Söööööööder

Nåra skrönor om the good old Sööööder before Mordor ,jag menar SoFo, kom in.

1. Bolaget på Folkungagatan stod det alltid ett gäng farbröder och tiggde stålars.
-"harru en femma till en kopp kaffe, jag kände Nacka Skoglund serrö pysen bodde på samma gåååård på katarina ban", brukade dom säga.
Överväldigad av att vara på rätt plats på jorden- nåja Tjockhult i alla fall- så brukade jag ge gubben en femma.
Sen när jag lärt mig mer om Nacka så insåg jag att den gården inte kunde rymma alla dessa slitna farbröder så jag började ställa kontrollfråger och den som inte hade alla indianer i kanoten fick tji bläng av undertecknad så att säga.

2. Klassiskt citat ( omvandlat p g a tidens tand men andemeningen är den samma) från min bror när han körde taxi:
" det finns två sorters folk som ska till Söder. Dom som säger adressen och sen Södermalm och dom som antingen bara säger gatan och litar på min chaufförskunskap eller säger Sööööder. Den förstanämnde bor i bostadsrätt, den andra hyr"

3. På gatan, postkontoret, affären så ingick det i den sociala koden att kunna slänga käft med främlingar . En snabb kommentar, en snabb kommentar tillbaka och sen tjenamoss. Om man tilltalar en SoFo bo på det sättet idag så ringer dom polisen ... Men dom har flyttat hit för att Söder är så charmigt och folkligt....

DET VAR BÄTTRE FÖRR !
NYTORGSKRAVALLERNA ( = arbetarfruarna som tröttnade på handlarna som ockrade , dom tog potatisen i egna händer tills klasspolisen kom med sablar och hästar) FYLLER 100 ÅR TYP 2017! VEM ÄR MED PÅ JUBILEET OCH PLUNDRAR DELIN?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar